.


Deutsche Forschungsanstalt für Segelflug. IX


Short Tafe-Off and Landing, STOL
med svævefly.

<<

>>

 

Det var oplagt at når man kunne anvende raketter til at forkorte et startafløb,
måtte de også kunne anvendes til at afkorte et landings afløb
.

   
 
 
      Erich Klöckner var meget fascineret af Zitters landinger, hvor han i 1000 m højde udløste bremse skærmen og dykkede stejlt ned mod pladsen.

Der blev gennemført forsøg med dykvinkler på op til 80º !

   
         
      Lige over jorden slap han skærmen, rettede op, fladede ud og sluttede af med et hurtigt skud fra bremseraketterne.

Et fuldt lastet transport glideplan kunne bringes til fuldt stop på 9 m !
Gentagne forsøg viste at flyene kunne sættes med meget stor præcision.

Herman Zitter var den første der afprøvede en DFS 230 med et batteri af små bremse raketter monteret i næsen.

 
     

 

 
     


En DFS-230 lægger an til landing.

Et lille taktisk fif blev det næste skridt i udviklingen.

Sammen med bremseraketterne blev der installeret små røg raketter, der under opbremsningen totalt indhyllede svæveplanet i et røgslør, så evt. tropper usete kunne landsættes.

 

   

 

 

 

Erich Klöckner demonstrerede systemet for en flok militære eksperter i Penemünde, som blev meget imponerede.

Systemet blev ført over på motorfly og Klöckner gennemførte flere demonstrationer, hvor han viste hvordan en Ju 52, der kom endog meget stejlt ind til landing, kunne landsætte tropper på den korteste startbane på selv den mindste flyveplads ved hjælp af en bremseskærm og -raketter.

 

 
       
       
     

 

 
 
  << Home

Div'erste slæbemetoder >>