Deutsche Forschungsanstalt für Segelflug. X


 

Bære-slæb

 

   

Helikopteren var godt nok opfundet (Focke-Achgelis) og Hanna Reitsch havde i 1938 demonstreret den for et stort publikum ved 14 indendørs flyvninger i Deutschland-Halle i Berlin.

Men den var ikke kraftig nok og når der nu var behov for at transportere ting og sager hængende i en snor, var der kun et at gøre:
Ring til gutterne ved DFS.

   
<<

>>

   
   

 

 
      I tidens løb udviklede og afprøvede de mange forskellige kombinationer og slæbemetoder til f.eks. aerodynamiske tests af jetfly uden motorer og "bære-slæbet", hvor slæbeflyet bar et andet fly under sig, på samme måde som helikoptere transporterer gods i dag.    
       

Heinkel He-280
Prototypen til verdens første jetfly, Heinkel He 280 på finalen.

Bemærk de manglende indsugninger. Jet-motorerne var ikke klar, så flyet blev bære-slæbt til højder, hvorfra aerodynamiske tests kunne gennemføres.

   
     
 
 
      Starten på et "bære-slæb" forløb i begyndelsen som ethvert andet flyslæb, bortset fra at koblingerne til slæbetovet var monterede i flyenes tyngdepunkter.

Slæbeflyet gik i luften først og trak det andet fly, der ikke kunne svæve ved så lav hastighed, fra jorden.

Når slæbetovet nåede op i en vinkel på mellem 50 og 70º løftede det ganske enkelt det andet fly fra jorden og steg evt. til en højde, hvorfra slæbeflyet kunne dykke så meget fart på, at det trukne fly kunne flyve og manøvre-tests gennemføres.

Samme metode, men med et svævefly i midten, blev udviklet til at løfte endnu tungere fly fra jorden.
Svæveflyet gik først i luften og hjalp dermed slæbeflyet med at løfte ballasten fra jorden.

¤

Ju-87 Stuka (Sturtz Kampf Flieger) og DFS Habicht (Høg)

Ju-87 løfter en DFS Habicht.

DFS "Habicht" ('Høg') 1936:
Spændvidde: 13,6 m.
Glidetal: 21
Vmax: 250 km/t.
Fuldt kunstflyvningsdygtigt.
Testet ved 450 km/t i fri flyvning !

 
     

 

Heinkel He-111 og Junkers Ju-87

Heinkel He-111 løfter en Ju-87 Stuka.

De første løft-forøg blev gennemført med en Ju 87 "Stuka" der trak et DFS "Habicht" svævefly. (Endnu en Hans Jacobs konstruktion).
Men en He 111 der løftede en Ju 87 med afmonteret propel skulle være et mere imponerende syn.

 
     
 
     

 

De udviklede en metode, så den energi som slæbetorvet skulle optage ved løftet, blev overført trinvist.

Ved de første tests, som Schieferstein gennemførte med en Ju 87, løftede han en last på 100 kg.
Derefter koblede de "Habicht"en, med Kiefel som pilot under og anvendte et fladt bælte som slæbetov.
Bæltet var blevet syet sammen og pakket hårdt i en cylinder, så kraften til løftet, under udtrækningen blev overført gradvist til slæbetovet.

Senere gik de over til at trække bæltet ud gennem en åbning i en kasse, hvor det var pakket lagvist på en måde hvor det måtte gennembryde flere krydsfinér stykker.
Krydsfinér stykkernes tykkelse og dermed styrken kunne beregnes og tilpasses den vægt der skulle løftes.

Selve opsamlingen blev udført med en krog der under indflyvningen blev sænket og greb fat i en løkke på slæbetovet.

Til sidst var de med en He 111 der fløj 200 km/t i stand til at samle en fuldt lastet DSF 230 på to tons op !

Svæveflyets afløb blev 200 m langt.

 

  Den afsluttende prøve var en natlig manøvre, hvor en stribe transport glidefly, der simulerede en angrebsstyrke, med stor succes blev samlet op, fløj lidt rundt og hen i nærheden af deres startbase, som de gled tilbage til, hvorefter de straks var klar til endnu en indsats.  

 

   

Div. slæb

Piloterne ved DFS udførte mange slæb med obskure ubemandede apparater med vinger for Dr. Lippisch. Nogle med slæbetov på op til 300 m længde.

Når der var behov for forevisninger i Nordtyskland, færge-fløj de slæbene gennem hele landet.
Uforudsete mellemlandinger på grund af dårligt vejr eller tankninger kunne ikke undgås og der opstod mange morsomme situationer når politiet ville tale med piloten af det andet fly…

 

   
 
 
      Luft-tankning:

For at øge motorflyenes aktionsradius, afprøvede DFS f.eks. slæb af brændstof tanke, udstyrede med vinger og en slange til flyets benzintanke, både i almindelige slæb og med trækstangs sammenkobling.

Heinkel He 177 med flyvende brændstof-tank.

   
       

De gennemførte også en del vellykkede forsøg med lufttankning.
Deres opgave var at finde frem til udformningen af vinger på slangen, så den ikke blafrede i slipstrømmen fra slæbeflyet.

 

De testede også slæb af raketter og bomber med vinger, der efter afkobling kunne fjernstyres mod målet.
Resultatet blev bl.a. V1 bomberne.

   
     

Nu om stunder vil man til de fleste transporter bruge helikoptere.
Men når man for 50 år siden skulle have flyttet noget, henvendte man sig til DFS.

   
   

Hvis nu en fremrykkende styrke blev forsinket af en flod, ville det da være praktisk, hvis ingeniør tropperne kunne flyve midlertidige broer ind.

Krämers Afd., ledet af en Hr. Wrede fik æren for opfindelsen af en flyvende ponton-gangbro.

Planke-broen, med pontoner for hver 2-3 m, kunne bære et geled soldater der gik med 1 m mellemrum.

Den blev så delt op i passende sektioner, der blev udstyret med vinger og slæbt efter en He 46 eller Hs 126 i et 60-100 m langt slæbetov.

 

Indflyvningen til dropzonen forløb som en normal indflyvning, men slæbet skulle kobles af i samme øjeblik det ramte vandet, fordi den sidste sektion var udstyret med et anker, der borede sig ned i flodbredden og holdt broen på plads.

Vingerne løste sig og flød væk.

Under indsats af tre slæbefly fik de en bro, over Rhinen ved Stockhausen, op at stå på mindre end en halv time.

 

 

     
 
 
  Heinkel He-111 løfter en "Natter"

Natteren skulle have været en bemandet raket der skulle "fise" op til armadaerne af bombefly og i én salve fyre et batteri af små raketter af, hvorefter den skulle svæve tilbage igen.

Konceptet blev skrinlagt og overtaget af Messerschmidt Me-163'eren.

 
 

Det var alt fra Karl Schieferstein og Erich Klöckners notater fra deres tid ved "Deutsche Forschungsanstlt für Segelflug" i denne omgang.

 

Mange af vores nutidige sikkerhedsrutiner trækker på de erfaringer som test piloterne og andre piloter gennem tiderne har høstet.

Lad os stole på de havde ret og forhåbentlig lære af deres fejltagelser.

Herfra skal der på nudansk lyde et stilfærdigt: "Don't try this at home !"

 

 

 

 
  << Home

"Slut"