Erich Klöckner havde været oppe på Zirbitzkogel og inspicere det 100 m lange
plateau med landingsfeltet på 20 x 40 m og lagt et rød landings-T ud.
Raketteknikerne, meteorologen Walter Georgii og hjælperne stod klar deroppe,
da Karl Schieferstein trak Erich Klöckner i luften fra flyvepladsen Zeltweg
nede i dalen.
Det var en solrig højtryks dag med svag vind
og næsten uendelig sigt, som Erich Klöckner havde masser af tid til at
beundre, mens slæbet langsomt snoede sig 1000 m op over det planlagte
landingssted.
Efter udkobling vendte Erich Klöckner flyet mod landingsstedet og udløste en
stor bremseskærm.
En svag sitren og farten forsvandt lynhurtigt.
Han indledte et dyk på 50º, hvor farten stabiliserede sig omkring 140-150 km/t
og sigtede næsen 50 m foran landingspunktet.
Han nåede at prise sig lykkelig for sine nye solbriller, der eliminerede
solens reflekser i sneen og gjorde det lettere at fokusere på overfladen og da
han kom nærmere hjalp skikkelserne af de ventende ham med at bedømme
størrelsesforholdene og afstanden.
Lige før touch-down slap han bremseskærmen og trak pinden helt tilbage,
fladede ud og ramte sneen præcist hvor det var planlagt.
Velkomstjubel, en kop varm te og så blev glideplanet vendt rundt og gjort klar
til start igen.
Startbanen var 50-60 m lang og steg en 15-20º. Derefter kom et stykke med
buske og små træer, hvorefter der var et 1200 m næsten lodret fald ned i
dalen.
Erich Klöckner havde taget plads igen og Hr. Mayer var som sædvanlig evigheder
om at melde alle systemer klar. Raketterne under vingerne skulle helst starte
præcis samtidig.
Et tryk på tændingsknappen aktiverede raketternes brølen og Erich Klöckner
gled afsted og var hurtigt i luften. Raketternes antænding gav flyet en
tendens til at kavalerstarte, men det kunne let kontrolleres ved at føre
pinden frem.
Da farten var steget til 170 km/t trak han pinden tilbage og fór til himmels i
en vinkel på 45-50º.
Raketterne brændte ca. 30 sekunder og slukkede meget pludseligt, men med 170
km/t og et glidetal på 18 ankom han til Zeltweg i 400 m højde og landede ved
siden af Ju 52'eren.
|