. Deutsche Forschungsanstalt
für Segelflug.
|
|||||||
<< | |||||||
Nu var en starthøjde på 100 m jo ikke alverden, så Klöckners næste opgave blev at afprøve et flertrins raket system. |
|||||||
Fire
sæt raketter, antændt efter hinanden, skulle i teorien give 4-500 m højde
højdevinding.
For
at berolige Klöckner og vise sin tillid til sit eget system, kravlede
"raket-Mayer" op i bagsædet under prøveturen. I
4000 m højde koblede Klöckner slæbeflyet af, en Heinkel 46 for øvrigt.
Han løftede fingeren, trykkede på tændingen til raketterne og
knaldede hovedet ind i højre side af cockpittet. Der lød straks det sædvanlige
øredøvende brag fra eksplosionen og væsen fra udstødningen, men svæveflyet
skred så vildt og voldsomt til venstre, at det var umuligt at modvirke
eller kontrollere det. Alle raketterne under højre vinge var brændt ud på én gang og ikke en eneste under den venstre var blevet antændte. Det
var umuligt at stoppe spindet og Klöckner meddelte Mayer at han hellere
måtte hoppe ud.
|
|
![]() DFS 320 raket start i Alperne Han kunne se det spindende fly under sig og tænkte at det var ude med Mayer, men i det samme så han ham kravle ud med faldskærmen blafrende efter sig som et flag. Faldskærmen foldede sig ud og flyet knustes mod jorden næsten samtidig med at Mayer sank i til livet i en våd eng. Klöckner faldskærm pendulerede kraftigt, hans knæ strejfede i et dige, det lød et smæld fra ryggen og han dumpede ned i en grøft mens faldskærmen dalede ned over ham. På hospitalet i Bad Reichenhall fik han at vide at en ryghvirvel havde forskubbet sig og efter en uges pleje hjemme hos konen sad han igen i en Ju 52. Mayer
havde også forsøgt at kravle ud til "indersiden" af
spindretningen og konstateret det var umuligt. |
|||||
Klöckner foretog yderligere over 50 flyvninger med raketter, men fik aldrig tillid til det elektriske tændings system Men ikke detso mindre skulle han senere på året lade sig skyde ud over en bjergside med Mayers raket system. |
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
<< Home |