. Deutsche Forschungsanstalt
für Segelflug. V
|
|||||||||
<< | |||||||||
Når transport glideplanets planbelastning blev øget, viste det sig alligevel at være umuligt at trække det i luften. |
|||||||||
Men
det kunne måske lade sig gøre, hvis man
spændte et motorfly fast, som en rygsæk, oven
på glideplanet ? Derved kunne motorflyets motor få gang i slæden og de ekstra vinger kunne hjælpe til med at løfte. |
|||||||||
På ryggen af en DFS 230 blev der monteret træskinner som passede til hjulene på en Klemm Kl 35 og et stativ til halen, så indfaldsvinklerne kom til at stemme overens. Et udløser system holdt Klemm’en fast med hjulaffjedringen trykket i bund, så de skulle blive skubbet fra hinanden ved udkoblingen. Oppitz fløj svæveplanet og Schiefterstein blev puttet i den øverste køje, fordi han var den mindste og den position beholdt han under alle forsøgene. |
|
||||||||
Denne kombination blev så trukket i
luften af en Ju 52 med Zitter ved roret. Klemm’ens åbne cockpit blev et forblæst og spændende arbejdsplads, men under de første forsøg styrede alle deres eget fly efter forgodtbefindende, uden at meddele deres intentioner til de andre.
Af de to sammenkoblede fly, var det svæveplanet der skulle bestemme hvor de skulle hen, og med motorflyets hjælp, når piloten havde gættet hans intentioner. Det var meningen at denne kombination skulle skilles i luften, men den skulle også være i stand til at lande sammenkoblet. Klemm’ens 105 hestes motor viste sig at være for svag til at holde kombinationen i luften, men da de skulle lande og Schieferstein koblede ud, sparkede de sammenklemte fjedre det lette fly i vejret, så den del af forsøget virkede over forventning.
De gik videre med at montere
en Fw 56 Stösser oven på svæveflyet.
|
|||||||||
Det var
planen at rygsæk kombinationerne skulle kunne
starte selv,
Oven på en DFS 230 med forstærket understel monterede teknikerne et stativ til en Me 109 med optrukket understel.
Da de nu ikke havde understellets fjedre til at
støde fra med, blev koblingen konstrueret så
frakobling kun kunne foregå ved en bestemt
indfaldsvinkel. Denne kombination viste sig i stand til både selv at starte, separere i luften og lande sammenkoblede.
Derudover viste det sig også at være en god idé at flyve fra bagsædet. |
|||||||||
¤ |
|||||||||
Mistel metoden i trækstangs slæb |
|||||||||
Paul Stamer besluttede en dag at det skulle undersøges om det var muligt at flyslæbe en sådan rygsæk-kombination i skyer ! | |||||||||
Til
forsøget brugte de en Heinkel He-111 som slæbefly og træk-stangs sammenkoblede
den med en DFS 230’er med en Focke Wulf 56
"Stösser" på ryggen.
Klöckner sad i slæbeflyet og Stämler førte svæveplanet som Kurt Oppitz' Stösser var spændt fast på rygen af. Af erfaring vidste de, at et sådan kombination var meget instabil og let kom i svingninger og rygsæk-kombinationens høje tyngdepunkt gjorde ikke arbejdet lettere.
|
|||||||||
For
øvrigt blev det første og sidste gang de forsøgte at trækstangs
slæbe en sådan rygsæk kombination.
|
|||||||||
¤ |
|||||||||
Volga slæb
|
|||||||||
Volga
startmetoden, opkaldt efter pramdragerne,
var en slags bil-optræk, der blev udviklet
til at bringe last glidere såvel som
overlæssede motorfly i luften.
Ved at føre slæbetovet over flere taljer, kunne farten firdobles - og de gjorde forsøg med bælte-traktorer og både elektrisk drevne og damp- lokomotiver. Træk
køretøjerne kørte i hver sin retning (langs
med trækretningen). Kun fantasien satte grænser.
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
<< Home |