Deutsche
Forschungsanstalt
für Segelflug.
|
|||||||
<< |
|
||||||
At slæbe flere svævefly i luften efter et slæbefly var ret almindeligt. For at få tungere transport-svævefly i luften, blev de tvunget til at eksperimentere med det omvendte. Flere slæbefly der trækker ét tungt transport svævefly.
|
|||||||
Til de indledende forsøg prøvede de med en DFS 230 trukket af fem He 72 "Kadet"ter med Karl Schieferstein i den på venstre fløj. Da de skulle starte, overhørte Schieferstein Stamers signal til at slippe bremserne, så han
måtte
banke afsted for fuld skrue i forsøget på
at indhente de andre og endte med at trække
hele læsset.
|
|||||||
Det næste skridt blev at slæbe en Ju 52 med slukkede motorer og med propellen i næsen erstattet af en kobling. De skulle forsøge at trække den i luften med tre andre Ju 52'ere. |
|
3 Junkers 52 slæber en fjerde Ju-52 med kobling i næsen og slukkede motorer. | |||||
. |
|||||||
Gigant'en havde et vingespand på 55 meter og
en laste evne på 23 tons, hvilket kunne give en total vægt på 35 tons. |
Da det var vel gennemført, gik de videre
til at slæbe transport glide-planet Me 321
Gigant i luften efter tre Me 110'ere.
Herman Zitter fløj den midterste Me 110. Karl Schieferstein var på højre flanke og Kurt Oppitz styrede den venstre. På grund af propellernes
drejnings moment drev Oppitz hele tiden ud til venstre. |
|
|||||
![]() Med fuld startvægt, 3 Me-110 foran og booster-raketter skulle Me-321 bruge 1200 m for at komme i luften. Glidetal 1:8. |
|||||||
|
|||||||
<< Flyslæb med trækstang |