Arrived here with no Frames ?  
 

Mango chock - Segera Junction - Chalinze eller Tanga ?
.


Segera, fredag 20-juni


Dagen gryr, tankstationen vågner.


 De første mennesker kryber ud af husene.
Scramblet eggs på toast og kaffe.

.

Flagbilen var der på slaget 07, men der gik tid med tankning.

Jeg plejer at slutte en måledag af med at gøre klar til næste dag, så det næste morgen bare er at hoppe ind i bilen og gå i gang.
Det er den tid faldloddet kører der tæller. Tankning, vedligeholdelse, jagt på sikringer o.lign er ikke "produktiv tid".
Så derfor er det tidspunktet man kommer ud af døren på, der afgør hvor meget man får målt på en dag.

Det betyder selvfølgelig også at aftenerne ofte bliver lange, for jeg stopper naturligvis(?) ikke tidligere, selv om der er meget der skal klargøres... (En anden detalje jeg må arbejde lidt med).

.....

.


Smuttede ind til Kabuku's høvding, politichefen.
Small-talk. Det er vist bedst at holde sig gode venner med ham.

.

Jeg købte nogle bananer på det lille marked bag "hovedgaden" i Kabuku.

Da vi satte i gang, gik bilen i stå og da Ali genstartede motoren, brændte  den sikring af, der sidder på strømforsyningen til computeren.

Vi havde alle mulige sikringer fra 5 til 20 Ampere på lager, men ingen 7.5 A.

Forsøgte med en 5'er, men den brændte med det samme.
Til sidst fandt vi en 7.5'er på Toyotaen som vi kunne låne.

I dag havde drengene fundet et spisehus der serverede kogt ged og chapati og te.


Servitricen var sød.

.


Og frisklavede chapati.

Der er selvbetjening på suppen


Abdu fisker de bedste kødstykker frem.

.....

.

.

Målingerne går rigtig hurtigt.


Amadi

Ali har fundet ud af det med kantpælene og kører hurtigt til de hele km. pæle.
Stationeringerne ind imellem, som kræver hjerneaktivitet, tager længere tid.

Det blev overskyet op ad dagen og asfalttemperaturen stabiliserede sig på 36 grader.

.

Drengene har tonsvis af mango og appelsiner med.

Vi svælger i mango og appelsiner og efterlader en stribe af mango- og appelsinskræller i vores kølvand.

Mine bananer er ikke så populære. De er ikke den helt rigtige søde slags. (Ak  ja. Hvad forstand har en dansker, der kun ser Chiquita, på bananer?

.....

.

Sidst på eftermiddagen nåede vi km. 174 og krydset i Segera.

Her hersker "stor aktivitet".

Alle turistbusser mellem Dar es Salaam og Kilimanjaro sagtner farten her, så krydset myldrer med avis-, frugt- og vandsælgere.

 

 


Vejkrydset i Segera.

Bag tankstationen, som befinder sig bag træerne, ligger "Segera Highway Motel", hvor jeg har sovet de sidste to nætter.

.

 

Vejen til venstre fører nordpå til Arusha, Kilimanjaro, Serengeti og andre naturparker hvor de store dyr kan ses.

90% af alle turister i Tanzania befinder sig deroppe.

Vi skal også måle 7-8 km af den vej.
Fra krydset og derudaf til et belægningsskifte.

Vejen til højre (som vi også skal måle) fører 75 km længere fremme ud til den gamle havneby Tanga, som i mange år var den vigtigste havneby i Tanzania.
Tanga blev i sin tid grundlagt af tyskerne.

Al sisal, som dengang var Tanzania's vigtigste eksportartikel, blev udskibet fra Tanga.

Efter den kommunistiske regering mislykkede økonomiske eventyr og verdenmarkedets faldende behov for sisal, lever Tanga nu en hensygnende tilværelse.

Havnen i Dar es Salaam har forlængst overtaget.

 


Mango, newspaper, water anyone ?

.

Valget står nu mellem om vi skal måle den samme vej tilbage i den modsatte vejside. Evt. hele vejen tilbage til Chalinze,
eller i morgen fortsætte videre mod Tanga, hvor vi så skulle kunne være weekenden over.

Målingerne tage lige lang tid. Det er transporten til og fra politistationer, hvor faldloddet skal parkeres og indkvarteringssteder for mig og holdet, der er den store tidssluger.
Hvis jeg kan affinde mig med "Segera Highway Motel" nogle flere nætter, er det hip som hap hvilken vej vi måler først.

.

Stemningen er helt klar for at tilbringe week-enden i Tanga.
Tanga er en rigtig by.
Kabuku er en landsby.
Segera et vejkryds.

.

Dagen var ikke helt ovre, så jeg besluttede at bruge de sidste par timer på at måle tilbage, i den modsatte vejside, i hvert tilfælde de 20 km til Kabuku, hvor faldloddet alligevel skal parkeres.

Vi får dermed næsten ingen transporttid i dag, så den tid kan vi lige så godt bruge til at måle i...;o)

Så vidt så godt.

 

.

.

Stor tumult.

Det betød så også at vi skal måle faldende stationeringer med målepunkterne forskudte i forhold til de målepunkter vi har lavet de sidste dage.

Jeg tegnede og fortalte og drengen oversatte til min chauffør.

Det gik ikke spor godt.

Til sidst kom jeg på løsningen.
Jeg lavede en liste med de tal der skal stå efter kommaet på længdemålingsdisplayet. Når displayet viser det, skal han stoppe.

.800
.400
.000
.600
.200

Det hjalp.

Bortset fra at når vi skal stoppe ved fx. .800 og displayet skifter fra .900 til .899, hakker han bremserne i og triller meeget langsomt de sidste 99 meter til displayet viser .800.

Meget frustrerende at være med til.

Når der 400 meter længere fremme står en kantpæl vi skal holde ud for og jeg peger på den og siger han skulle køre derhen og stoppe, kigger han på min finger !?
Han er ude af stand til at sætte tal på afstande.

Det gør det selvfølgelig heller ikke lettere at kantpælene nu står i højre side...

.
På et tidspunkt hvor jeg sagde stop, fordi han var ved at køre for langt, misforstod han mig og sprang ud af bilen. Han troede at vi stoppede for i dag.

Til sidst fik jeg dem fortalt at jeg havde tænkt mig at fortsætte helt til Kabuku, før vi stopper for i dag.

Vi har en del sprogproblemer. Jeg troede de havde forstået vi skal til Kabuku, da vi talte om det i krydset i Segera.

Stemningen var noget mat den sidste time.

.....

.

Fik kontakt med Morten som er i Dar es Salaam.
Han siger transportkassen, som faldloddet kom ned i, stadig skulle eksistere og være i orden.
Jeg skal bruge den til at sende faldloddet tilbage til DK i.

Alis forældre og bror og søster bor et sted melem Segera og Tanga.

 

.....

.

Smed faldloddet af i Kabuku.

Politichefen var ikke hjemme, men vi mødte dem på vejen tilbage til Segera, vildt vinkende i deres VW Golf patruljevogn.

De solgte ikke 7.5 A sikringer på tanken i Segera.

Gav Ali 2000 Tzsh til at skaffe nogen.
Tjekkede hans kørebog.
Abdu og Amadi fik løn.

Happy ville kun have 2000 Tzsh for andet sæt vasketøj.

"Penne al Arabiata" til aften (Hot!)


Kabuku

Blev færdig med sms'er og regnskab allerede ved 21 tiden.

Jeg har fri ! Der er 1-2 timers til jeg skal sove !

.....

Gad vide hvad vi finder på i weekenden i Tanga ?

Jeg mangler lidt indkøb. Kunne også godt tænke mig at købe et par kasettebånd med den tanzanianske musik Ali spiller hele dagen. Noget af det er faktisk ret godt.

Jeg skal have renskrevet den liste med ting som Jonathan skal have med eller være opmærksom på inden han (måske) kommer ned og overtager faldloddet.

Hvis jeg skal nå flyet hjem d. 29 skal der også arbejdes lørdag / søndag.

D. 29 er forresten også en søndag...

 
  << Prevoius

Start

Next >>