Arrived here with no Frames ?  
 

Med nye venner ? - "On the Road Again".
Dar es Salaam - Chalinze - Morogoro.

.

Ved udtjekning fra Seacliff beder jeg receptionisten sende regningen til C. De er trods alt stamkunder ? (Jeg har ikke fået vekslet).
På receptionistens computerskærm står ikke noget om en betalingsaftale, så det kan ikke lade sig gøre - men til gengæld tager de kreditkort og så er dét problem løst.


Tirsdag 17-juni



Exit Dar es Salaam. Heading West.

Hos C spurgte jeg Patrick efter de penge som EE sagde er bestilt.
Patrick har ikke hørt om at der skulle være lagt penge til side til projektet, men efter en telefonopringning lover han at arrangere at der bliver sendt en i banken efter penge.

Fandt ud af at det kun er de to flagdrenge jeg skal betale dagløn.
De to chauffører får penge gennem deres arbejdsgiver - også til bilerne.

 

Tiden går.

 

 

Det er A1 vi skal måle:

Start i krydset.
150 km oppe ad vejen ligger Segera, hvor vi skal dreje til højre og fortsætte mod Tanga.

 

Har dobbelttjekket udstyret.
Stadig ingen spor af penge.
EE har foreslået at jeg overtager resten af hans penge, da han er på vej tilbage til Dar es Salaam
Jeg kan få suppleret op, når Mogens og Arip skal på landevejen igen senere på ugen.

Klokken bliver 11. Jeg havde i min naivitet forestillet mig at vi var afsted ved 9 - 9:30 tiden.
Jeg er klar.


Rykker jævnligt Patrick for nyt fra udsendingene i banken.

"Five minuttes" ! er standardreplikken. "But you must understand: Tanzanian burokrathy. It's difficult"

Til sidst besluttede jeg at køre uden penge og satse på hvad EE har, men Patrick stoppede mig og sagde at NU var der "only five minuttes"!

 

.....


Matthew.

Orienterer drengene om situationen og bruger ventetiden til at finde ud af hvem af dem der skal med og hvad de er bestilt til at lave.

Chaufføren, som samlede mig op i lufthavnen og har kørt for mig i går og i dag, skal ikke med !?
Jeg spurgte ham ellers i går om det var ham, der skal køre bilen ude på vejen og det svarede han bekræftende på.
Han præsenterede mig godt nok for en anden fyr i morges, hans bror, men det gik ikke op for mig, at han skal overtage chaufførrollen.
Der er lidt problemer med at forstå hinanden.

Broderen, "min" chauffør, hedder Bwanali.

Finder senere ud af at det betyder "Hr." på Swahili (Bwana - Bwanali)
Så Bwanali ender vist med at betyde Hr. Ali.

Chaufføren i skiltebilen hedder Matthew.

Flagdrengene hedder Abdu og Amadi.

.....

Forlod Dar es Salaam kl. 11:30 med penge på lommen.

 

Fem kvarters kørsel til politistationen i Chalinze, hvor vi skal møde Mr. Arip.

 

Så er vi her !
 


Vejkrydset i Chalinze.


Pineapples anyone ?

 

Ankommer til politisstationen i Chalinze, som viser sig at være et vejkryds med en samling boder og en masse frugt- og souvenirsælgere

Min mobiltelefon kan ikke få kontakt med Arip's.

Vejbelægningen ser meget bedre ud end den jeg målte i Etiopien.

.

Fem minutter efter en telefonopringning fra den lokale telefon-kiosk ankommer den tanzanianske ingeniør Mr. Arip.

.....

Endelig en der kan tale engelsk.

Nu gælder det om at hive så mange oplysninger ud af ham om projektet, vejen og praktiske ting og sager som muligt.
Drengenes engelsk er umuligt og de kender ikke noget til C og C's projekter.

Da faldloddet skal overnatte på politistationen, får Arip først fat i politichefen og præsenterer ham for stationens nye opgave.

Brevet fra Ministeriet fik ham vist hurtigt overbevist og han kommer ud og får udstyret og mig præsenteret.
Han virker meget venlig.

Sjov skik med at stå og holde hinanden i hånden mens man taler sammen.
"På gensyn i aften."


Police station, Chalinze


Mr. Arip

 

Vi tager fat på opgaven.

Jeg tegner og fortæller og Arip oversætter.
Det går forholdsvis godt.

Flagmændene/drengene fik vist hurtigt tag på situationen. - Det er mere end man kan sige om min chauffør.

 


Matthew, Arip, en fra Arip's team og Mr. Bwanali - "min" chauffør.

Der er venstrekørsel i Tanzania.

Han kan ikke forstå at tallene på afstandsmåleren er et udtryk for bilens kørte længde og viser virkelige afstande i kilometer og meter - derfor kan han heller ikke relatere tallene til længder på vejen og han kan slet ikke vurdere afstande, så han snegler sig de 400 m. afsted fra målepunkt til målepunkt, med øjnene fastklæbede på de rullende numre på displayet, indtil de pludselig (og uventet?) skifter til de tal som jeg har bedt ham om at køre til - og så hakker han bremsen i.

Der er kantpæle for hver 500 og 1000 m. og de står ret præcist, så dem hænger vi stationeringen op på.

Det er kropumuligt at få chaufføren til at glemme displayet og køre direkte til en kantpæl, når næste måling bliver et helt tusind-tal.

Der er også lige den ekstra byrde at han skal placere belastningspladen i hjulsporet...

Jamen det er hele tre ting !

Med 5 - 10 km/t er 400 m. en lang afstand...

.....

.

Nærmeste overnatningssted ligger i Morogoro, halvanden times kørsel bort fra vejen vi skal måle.

Arip blev "hængende" til 15:30 tiden, hvor vi begynder at pakke sammen, fordi vi gerne vil være i Morogoro inden det bliver mørkt ved 17:30 tiden.

I det samme dukker EE og Mogens op.
Goddag goddag. Går det godt ?

EE skal til Dar og videre til DK om et par dage.
Efter telefonproblemerne mener han det vil være en god idé at anskaffe et tanzaniansk sim-kort og køre på taletidskort. De skulle ikke være særligt dyre.
Han kom med et et par timer senere.


Mogens og Arip's team var i gang med noget nivellering på en strækning af vejen.
Til Morogoro.

Mogens tager mig med til et hus i Morogoro som en C mand, der arbejder på et andet vejprojekt, har lejet af en inder der bor i USA.
Der kan vi låne værelser. Altså i Morogoro - ikke USA.


Det blev alligevel sent.

.

Mogens og jeg ankom sent (kl. 20) til den restaurant hvor vi havde aftalt med C-manden J og en engelsk (vistnok) kollega at mødes til aftensmad.

Det var buldermørkt da vi ankom til Morogoro, så jeg har slet ingen fornemmelse af hvor stor byen er, men dét jeg nåede at se af landskabet rundt om, så flot ud, med bjerge og skove.

. 

Restaurantens størrelse, udseende og placeringen i en velplejet have, kom lidt bag på mig.
Jeg tror jeg sammenligner for meget med Etiopien. Det er det langt fra. Den materielle standard er langt højere her.

Spisekortet var en fornøjelse. Ingen "injerra", eller tanzanianske retter for den sags skyld, men indiske, kinesisk og italienske - selv pizza fra stenovn !? og alt muligt andet godt.


På vejen til Morogoro.

Jeg havde ikke spist siden i morges (ej heller mit team - undskyld. Det sker næsten altid første stressede dag), så jeg kastede mig over forretten.

.....


Nogle overehalinger var lige friske nok...
(Som sagt - der er venstrekørsel !)

.....

Tilbage i inderens hus satte Mogens og jeg os ned og snakkede om projektet og de forhold jeg sandsynligvis kommer til at arbejde under.

Mogens siger han plejer at starte tidligt, kl. 06 for at få noget ud af dagen inden det bliver for varmt.

Jeg ved af erfaring at jeg ikke kan stoppe tidligt selv om jeg starter tidligere.
Hvis jeg starter tidligt betyder det bare at jeg arbejder flere timer.

Det er måske noget jeg burde arbejde på at ændre ?

Jeg havde aftalt med mit team at vi mødes kl. 07 ved fladloddet ved Chalinze politistation.

Med halvanden times kørsel til Chalinze, ingen morgenmad, men med en tur under bruseren, betyder det, at jeg skal sætte vækkeuret til at ringe lidt over 05.
Det svarer til lidt over 04 i DK ! (Det er bestemt lettere at arbejde alene og være uafhængig af aftaler !)

.....

 

 
  << previous

Start

Next >>