Arrived here with no Frames ?  
 

Kalibrering og generalprøve.

Dar es Salaam, mandag d. 16-juni

.

Herlig solopgang fra morgenmadscaféen.

 

I dag skal de forskellige strømforsyninger forbindes til bilen og faldloddet kalibreres. Ingen går hjem før vi er køreklar.

Den lille elektriker brugte hele formiddagen på at lave trailerstikket tilbage til original opsætning. Til sidst havde han alle stik plus trailerens lygter skilte ad.

Der blev samtidigt snedkereret et lille computerbord til mit kontor på bagsædet.

Forsøgte uden held at få fat i EE for at høre hvordan C havde tænkt sig at organisere og finansiere karavanen.

Det tog tid.

Batterisyre

Pludselig opdagede jeg en stor våd plet under faldloddet. Det kan da umuligt være hydraulik-olie ?
Deres gaffeltruck-manøvre kan da ikke komme til at beskadige hydraulikrør.
Jeg dyppede fingeren, der hurtigt blev varm; batterisyre !
Pokkers. De har fyldt alt for meget syre på batterierne der nu løber over.
Den lille elektriker fik fremskaffet en syremåler, der også kan bruges til at suge det ekstra op med.

Det tog mere tid.

 

Den nye trækkrogsjusteringsplade var blevet monteret og højden passede perfekt !

Hvem slukkede lyset ?

Da jeg satte computeren til bilens batteri holdt converteren op med at virke...
Ingen strøm til computeren.
Fejlfinding.
Alle sikringer er hele.
Computerens strømforsyning bliver tjekket via en stikkontakt på kontoret. Ingen problemer. (Så lærte jeg også lige trick'et med at sætte et dansk stik i en "engelsk" kontakt)
Så det må altså være converteren der fejler.
Sikringen er hel og der er strøm på bilens batteri.
Hvad så ?
Kommer der noget "ud af" converteren - og er det i givet fald for lidt til at aktivere computeren ?

Den lille elektriker er nået til at sætte lygteglassene på plads igen.

PM kom og spurgte hvor man kan spise middagsmad her i byen ?
Jeg er lige så ny i Dar som ham, så vi beslutter at tage ud på Seacliff for at spise, men forinden vil jeg lige ned i byen og veksle nogle penge, så jeg kan købe et voltmeter og se hvad converteren kan mande sig op til, eller om den er "stået af".


Dar es Salaam.

Ind til byen og hente penge.

.....


Load-cellen og slagpladen sad helt skævt.
Kræver et ret hård "gok" eller vrid for at dét kan ske.

Der manglede også et stykke af gummipladen.

Og tilbage igen.

Godt med en pause og lidt air-conditionering.

Først skal slagpladen rettes op.
Den bliver holdt i position af nogle kraftige gummi"dupper", som vi i værste fald må skrue løse, så belastningspladen kan drejes og derefter sættes på igen. Et ret hårdt arbejde under normale forhold.

Jeg kravler ned under faldloddet og forsøger at vride den på plads. Det kunne jeg ikke.

En lille kraftig tanzanianer så mit spagfærdige forsøg, smed sig ned på siden, stemte benene mod trailerrammen og lægger kræfterne i - vupti, gled slagpladen på plads. Stærkt !

Svær operation overstået i et snuptag. (Så er det bare at krydse fingre for at den måler rigtigt !?)

.....
Og lad os så komme i gang med kalibreringen.

Alle geofoner skal afmonteres og i kalibrerings-holderen.

Jeg tog en skævbider frem og begyndte at klippe geofonledninger frie.
Straks er der tre par ivrige hænder der tager skævbideren ud af mine hænder.

Åh ! Forsigtig. Forsigtig. Ikke klippe i geofonledningerne !

Heldigvis er det heller ikke svært at finde hjælpere til det kedelige arbejde med at stå og holde kalibreringssøjlen.

Gårdspladsen er dækket af et tyndt lag beton, hvilket ikke er det bedste underlag til en kalibrering, men der er en større reparation, hvor betonlaget ser tykkere ud. Der rigger vi til.

Vi banker og banker.
Kraften falder og falder, det samme gør deflektionerne.
Øv. Det her tegner ikke godt - indtil kraften og deflektionerne pludselig stiger igen og deflektionerne stabiliserer sig.
Vi har banket os vej gennem det tynde betonlag.

Det her bliver vi nok nødt til at gøre om et andet sted.
Vi er dog nået så langt, at jeg beslutter at gøre seancen færdigt for at se om det andet sted vi skal finde, skal være hårdere eller blødere.

Belastningspladen har efterladt et 2-3 cm. dybt  cirkelrundt hul i den tynde beton - men alle geofonerne holder sig inden for variations grænserne og kalibreringen er klaret i ét hug !

Herligt ! (Og lidt overraskende).

.....

Fik langt om længe kontakt med EE. Han ringede til mig.
Han vil vide om planen bliver overholdt.

Kalibreringen af geofonerne, er et punkt i planen, som er kommmet til lige før afrejse, så Plan B bliver i hvert tilfælde fulgt.
Så det kan jeg svare bekræftende på.

Jeg forhørte mig om, hvem der kører hvilke biler, om der er hyret flagmænd, hvem betaler for hvad, hvor kan vi parkere sikkert "derude", kender han nogle gode overnatningssteder, spisesteder  osv osv.
Han har en plan, men vi kan snakke om den i morgen, hvor de vil opsøge os ude på vejen, hvor de befinder sig i øjeblikket.

På med geofonerne igen.
Ret hårdt arbejde i den varme.

Håndbremse-alarm bliver monteret.
Alle ledninger lagt sikkert i bilen, kasser med reservedele, værktøj, manualer, kontorudstyr osv. stuvet så praktiskt som muligt og kl. 18 så alt ud til at fungere - og der bliver tid til at drømme om kølige brusebade, rent tøj, kolde øller og sval brise fra det indiske ocean !

I morgen skal vi afsted.


Gadesælger

.

Tilbage til Seacliff, hvor et besøg på den indiske restaurant igen ville have været sagen, men den var igen gabende tom, så PM og jeg tyede igen til Karambezi Café.

PM har samme bøvl med at modtage sms'ere fra DK som jeg.

Af en eller anden grund modtager jeg den samme gamle sms tekst hver gang Pia afsender en ny. Hun kan til gengæld godt læse mine. PM har samme problem med sin søn og hans sms'er.

.....

Jeg fortalte PM om mine problemer med at kontakte EE og vi beslutter at jeg skulle gøre et forsøg med hans telefon.
Det virkede !?

EE kunne oplyse mig om, at der er bestilt penge og jeg skulle på nuværende tidspunkt have modtaget dem...

Jeg skal også stå for drengenes løn.
De er daglejere.

(Han mente desuden ikke at Seacliff tager kreditkort, så jeg må se hvordan jeg klarer dén i morgen når jeg tjekker ud og tager på landevejen).

Resten kan vi snakke om når vi, som hermed aftalt, i morgen mødes ved politistationen i krydset i Chalinze, fem kvarters kørsel vest for Dar es Salaam.

.....

 

 
  << Previous

Start

Next >>