Arrived here with no Frames ?  
 
Dar es Salaam, Søndag 15-juni

Flyet København - Heathrow forsinket.
Første møde med udstyret.

 

Der er meget langt fra terminal 1 til termial 4 i Heathrow når man er sent på den.

Jeg nåede flyet til Tanzania.
 - bliver spændende at se om kufferten og værktøjskassen også gjorde det...

Flyet var fyldt til sidste plads og jeg sad ikke ved vinduet !

Landede i Dar es Salaam kl. 07 søndag morgen.
(Flot solopgang over Kilimanjaro).

.....

 

Hvor er mit lift ?

Flokken af ventende familiemedlemmer, portører og chauffører udenfor ankomsthallen i Dar es Salaam var ikke stor, - men ham der skulle komme og hente mig var ikke at finde nogen steder.
Jeg var alle skiltene igennem tre gange.

Lavede til sidst et skilt selv, som jeg kunne står med.

Det hjalp så meget at en dansker kom over for at "berolige":  "Ikke usædvanligt de er forsinkede, men de plejer at dukke op til sidst".


Jeg ventede længe. Meget længe.
Overvejede taxi - De ta'r sikkert dollars ?

Hotel Seacliff er ikke ringe !

Lokale chauffører kom og spurgte hvem der skulle hente mig. Til sidst fik de støvet min chauffør op. Han sad og drak te.

Tidspunktet på hans huskeseddel var rigtig nok, men flyselskabet var forkert, så han var gået ud fra han var kommet for tidligt og havde sat sig ind på en café.

.

 Afsted til hotel Seacliff.
Brusebad og en time på øjet.

.....

 


Patrick

Søndag på jobbet.

 

Patrick og chaufføren hentede mig kl. 12.

Hvor skal vi hen ?

Jeg troede vi skulle til speditøren og hente transportkassen med måleudstyret i, så chokket var desto større da vi ankom til C's kontorbygning og jeg fandt udstyret, ikke kun taget ud af kassen og nødtørftigt skruet sammen (og sandsynligvis trukket efter en bil hertil), men også en lille lokal fyr der var ved at flikke noget på trailerlysstikket.

.

Gad vide hvor transportkassen befinder dig ?
Den skal jeg bruge når måleudstyret skal sendes tilbage igen. (Halvdyr genbrugsting).


Tre bolte holdt trailer-rammen sammen.
 


Det var svært at komme til for ivrige hjælpere.

Skadesopgørelse.

Umiddelbart iøjenfaldende skader var et bøjet monteringsbeslag til infra-rød temperatur måler, bøjet bagskilt (nogen havde vist troet de kunne trække traileren ved at hive i skiltet) stort hak i forreste afdækningsplade, og sidst men ikke mindst, at belastningspladen var drejet (ledningen så ikke ud til at være beskadiget) og der var hakket et stykke af belastningsgummiet. Grim indikation af at traileren kan være blevet løftet med en gaffeltruck. Stort fy fy.
Gad vide om trailerrammen er blevet skæv af ikke at være skruet rigtig sammen ?
Håber der er liv i "Load Cellen!"

.....

 

Ud over faldloddet og en masse firhjulstrækkere befandt der sig syv tanzanianere i gården bag C's kontorbygning.

 

Jeg gik i gang med at samle faldloddet med ivrig hjælp fra de tilstedeværende.

Trailerstik

En af de lokale var elektrikeren der var ved at opfinde en metode til at få trailerens 13 polede lys-stik til at kommunikere med det syv polet stik han havde monteret på LandCruiseren. Trailere er ikke almindelige i Tanzania.
Jeg fandt 13 - 7 pols adapteren frem og gav den til den lille elektriker. Han gjorde store øjne. Sådan en havde han ikke set før - og allermindst forestillet sig en sådan fandtes.
Han så meget lettet ud og gjorde tegn til at nu havde han styr på det.

 

Der skulle syre på batterierne.
Fire mand sprang til med de flasker syre der var bestilt hjemmefra. Den lille elektriker satte dem i gang.

Jeg gik så igang med at sætte bolte i trailerramme, udliggerarm og wire og generelt gennemgå hele maskineriet og indholdet af de kasser med afstandsmåler, computer, processor, strømforsyning, advarselsblink, reservedele osv. der stod i gården.

 


Den lille elektriker kunne få alt til at fungere
(på sin egen måde viste det sig.)

 

Trækkrog

Først da jeg ville prøve at koble faldloddet på bilen opdagede jeg at trækkrogen var monteret alt for højt.

Flere af firhjulstrækkerne i gården havde en papegøje-næb agtig trækkrog monteret på kofangeren. En sådan havde de skruet af "min" LandCruiser og monteret trækkuglen i gevindhullerne som tilfældigvis passede - bare ikke i højden.

 

Der skulle en del diskussioner til med ejeren af bilen og telefonsamtaler med E, M og Arip, der befandt sig ude på den vej jeg skulle måle. Arip er tanzanianer og tolkede.
Ejeren af bilen troede ikke på at kofangeren var stærk nok til at montere en stålplade, hvorpå trækkuglen blev skruet fast i en lavere højde.
Til sidst gik han med til at prøve, tog nogle mål og lovede at vende tilbage i morgen og forsvandt med bilen.

Kl. 16 virkede faldloddet "manuelt".

.....

 

Tilbage til Seacliff hvor et besøg på den indiske restaurant ville have været sagen.

Der sad kun to gæster derinde, så jeg søgte ned til den hyggelige, men propfyldte Karambezi Café med udsigt over det indiske hav.
Den kraftige vind holdt i det mindste moskitoerne væk... 

Maden er god og øllerne kolde.

 

Hotel Seacliff.
Billede fra: http://www.hotelseacliff.com/

Senere på aftenen var der en sydafrikansk troubadur der spillede op og heldigvis kunne han ikke få PA anlæg og rytmeboks til at fungere.

Senere på aftenen dukkede et temmelig støjende ungt, amerikansk rejseselskab op. Det lykkedes dem at overtale troubaduren til at spille "unplugged" og så sad de i en rundkreds på gulvet og sang og skrålede deres hjemlands vemodige sange.

Da de var blevet fulde og sentimentale nok, satte de i gang med Star Spangled Banner og så gik jeg i seng.

Karambezi Café
Billede fra: http://www.hotelseacliff.com/

.....

Sent om aftenen ringede en PM fra C-DK. Han var lige ankommet og ville tjekke om der var flere fra C på hotellet.
Vi aftale at mødes over morgenmaden og følges ad til C. "Min" chauffør kommer kl. 08.

.....

 

 
  << Home

Start

Next >>