www.f-f-f.dk

Af: Jan Winterskov

 

Peter I og Evelyn havde besøgt nogle forskellige svæveflyvepladser rundt om i det sydlige Europa og presset på for at FFF burde tage på sommerlejr et andet sted end til Arnborg.

Allerede i sommeren 2000 havde Peter advaret flyvepladsen om at hele FFF kom på besøg, hvilket de syntes var en god ide.

 

Ideen fængede utroligt hurtigt hjemme i FFF, især da der opstod rygter om at der i Tjekkiet kun falder halvt så meget regn som på markerne omkring Herning (det var et rygte!) og da der blev forsket lidt i sagen, viste det sig at der bag det ukendte og eksotiske navn Šumperk gemte sig en fra dansk side (Tølløse) velbesøgt og meget aktiv flyveplads.

Hjemme i FFF har Max fløjet sin første solo og bliver hyldet ved at instruktøren og klubkameraterne skubber ham tilbage til startstedet - for en tur mere. (Det var vel ikke bare held det gik godt første gang ! Vel ?

What to do ?
Sæt kryds I kalenderen og reserver nogle fly.

Afsted det gik.

Ekspertise blev indkaldt fra Tølløse og Magnussen kom og delte ud af deres erfaringer.

Det blev begejstringen ikke mindre af og fredag d. 20. juli om eftermiddag kørte Peter og jeg til Frederikssund for at hente "59" (Twin Astir).
Vi skulle mødes med Jens Hansen og "ML" (LS 4) og fuldende kortegen med "Familien" (Ottesen) og "R4" (DG-101) når vi passerede Stenløse på vej sydpå og den fantastiske termik.
Ellegård og Barbara med "TT" (SF-34) ville, klogt nok, tage en overnatning på vejen.

Vi havde en lang tur foran os, men humøret var højt for det hele var planlagt med pauser og medbragt kaffe og reserverede værelser ved ankomsten. (Nogle af os har lært af diverse svæveflyvelejre i telt!)

Men det blev en slem køretur:

Her bagefter er det næsten kun begyndelsen af turen der står nogenlunde klart tilbage i erindringen.

Vi skulle over med en færge fredag kl. 21:30 fordi det var billigt og derefter var det noget med time efter time af kedsomhed på en uendelig, kulsort motorvej med dårlig musik i radioen. Gaab!
Ud på natten, da vi passerede Berlin, trak det lidt i rattet.
Vi kunne se lysene fra "Love Parade" festen derinde og rygterne om en million glade og gale mennesker og een Per Stålø svirrede.
Det trak lidt i rattet, men nej.
Videre det gik.

 

  Laang tid senere begyndte det at lysne og vi kunne se at landskabet havde forandret sig.
Nu var det snart tid for et hvil og noget morgenkaffe. Men vi skulle først lige gennem Dresden.
Dresden en lørdag morgen kl. 5 er ikke et specielt opløftende syn, men vi kunne suse lige igennem. Der var ikke rigtig nogen der var krøbet ud af deres lune senge endnu.
Men ved næste rasteplads holder vi bestemt en pause.
Vi skal bare lige først finde et godt sted.
Vi endte til sidst ved den Tjekkiske grænse og blev tvunget til at standse for at veksle penge.

Grænseovergangen lå temmelig højt i nogle bakker, hvor der var tåge, klamt og en bidende vind.
OK. Vi tager den næste rasteplads.
Nej igen.
Men bestemt den næste og sådan fortsatte det så de næste mange timer til vi efter 21 timers rejse pludselig befandt os i Šumperk.