FramesArrived here with no Frames ?

 
 

Indiske fup og fiduser

19-januar.

Jeg vågnede ved vækkeurets bippen og lå lidt og filosoferede over hvilket totale sceneskifte flyveturen vil afstedkomme.

Det ene øjeblik er vi en del af Indiens rodede kaleidoskopiske seje kampe for at trænge gennem med alt.
Fra de allermindste dagligdags gøremål som køb af madvarer, til at spørge om vej, over til bestikkelse for at få et job eller kampen om en bolig.
Og så er vi sluppet for kastesystemets snærende bånd. Det er godt nok noget der låser et samfund fast.

Hvis jeg lukker øjnene og knipser med fingrene, vil jeg næste øjeblik befinde mig i det danske velorganiserede samfund, hvor næsten alt fungerer.

Jeg kan slippe væk.
For inderne er der ingen vej ud.

.

Men så let skulle det ikke gå !

Jeg havde en følelse af at der var noget galt.
Jeg kunne ikke finde vouch’eren og jeg vidste at dén af en eller anden årsag var vigtig - og ganske rigtigt, da vi kom ned til receptionen for at betale de 3.000 Rs. pr. værelse som var aftalt og konfirmeret med SAS hjemmefra, påstod de at værelserne koster 4.500 Rs. pr.stk!!

I Darjeeling havde vi betalt 175 Rp. alt incl. - og det var det dyreste og bedste sted vi har boet i de tre uger vi har været afsted.

For fanden, hvor har jeg fået puttet den bookings-aftale ?

Det udviklede sig til et større skænderi, der bl.a involverede hotelmanageren, der påstod at de kun gjorde hvad de havde fået ordre til af hovedkontoret. Bla bla bla.

Når det nu var et "SAS Associated Hotel", hvem er så hovedkontoret ?

Jeg har i mellemtiden fundet rejseplanen og dette er hvad jeg kunne have stukket ham i næsen:

. Udsnit af SAS' rejseplan med reservation og priser for enkeltværelser med dobbeltseng - sådan et som mor og jeg delte !

Desværre havde den lagt sig nederst i bunken lige da jeg skulle bruge den.

På tre uger var prisen et værelse steget fra 3000 Rp til 4500 Rp.!?

Ka' de' nu pas'?

Her er det mest interessante afsnit:


“…..HOTEL             18JAN    HOTEL SAMRAT
                       
19JAN   HOTEL SAMRAT
                                   KAUTILYA MARG, NEW DELHI 110 021,INDIA

                                  
REFERENCE: 509I00800
                                   TEL 91.11.603030, FAX 91.11.688 7047
                                   DOUBLE           DOUBLE BED
                                   RATE:   INR       3000.00 PER NIGHT
                                            GUARANTEE GIVEN                                         (min fremhævning)
                                             RESERVED FOR WINTERSKOV/INGE MRS       …”


"Guarantee given !??"  Min bare...

Det blev hårde ord mod hårde ord.
Det var for tidligt på dagen at ringe til SAS i København, og vi har et fly der venter.
Til sidst gik de med til 4835 Rp. (Incl. restauranten i går aftes).

Det ærgrer mig stadigvæk at vi til sidst betalte.


Kvitteringen på 4.000 Rp. i kontanter


Og VISA kvittering på de sidste 1.835 Rp.

Med andre ord:
HOTEL SAMRAT
Kautilya Marg
New Delhi 110021
INDIA

Kan ikke anbefales !  Pas på.   De er fupmagere !

SAS ville ikke gøre noget ved klagen da vi kom hjem.   Dårlig service !

.....


Indira Gandhi International Airport, New Delhi.

I lufthavnen var der som forventet et tungt malende bureaukrati og lange køer.
Men den slags småting har vi vænnet os til.

Hvad der bragte mit pis i kog var dog hvad der foregik i den toldfrie butik.
Den er indrettet som et supermarked, hvor man ved indgangen tager en kurv og så går rundt i gangene og finder hvad man ville have på hylderne. Ikke noget nyt i det.

Til sidst ender man naturligvis ved kassen, hvor jeg finder to mænd i dyb samtale.
De overser mig fuldstændig og jeg må til sidst påkalde mig deres opmærksomhed for at få lov til at betale.
Modvilligt drejer den ene hovedet og siger: “You cannot buy. We’re closed” ?!
Jeg spørger hvad han mener med det og han mener at jeg bare skal lade være med at trænge mig på, når nu butikken har lukket.
Min lunte er blevet lidt kort og jeg kom til at bruge grimme ord: “Why the Hell don’t you shut the entrance door when you close?
And why close a shop in the middle of the day when there’s customers ?
Don’t you want to do business ?”

Han er ligeglad, vender sig om og taler videre.
Jeg kyler varerne hen ad disken og skrider ud ad den også åbne udgangsdør med mord i øjnene og blodet dunkene i tindingerne.
Jeg skulle have taget sprutten og smøgerne med mig uden at betale, men man tænker ikke rationelt når man er ophidset.

Kører lufthavnen stadig efter sovjetiske administrative principper, hvor de ansatte ikke behøver at sælge noget; endsige tænke selv ?

.....

Længere nede i afgangshallen er et område med “boder”, hvor jeg finder en der sælger sprut og smøger.
Der stod en mand og bundtede nogle store stakke Rupi sedler.
Adspurgt, kunne han oplyse mig om, at der også her var lukket, da hans skift er ovre.
Og afløseren er altså ikke dukket op endnu.
Med stor forståelse og dyb indlevelse i hans svære situation, lykkedes det mig til sidst at overtale ham til at sælge mig et par flasker mod at jeg betalte med kort, så han ikke behøver at tælle alle pengene op igen.
Flink mand.
Han beherskede kunsten at behandle kunderne som skidt.
Så bliver de så medgørlige og taknemmelige når man allernådigst rækker dem en lillefinger.


"Og det er vi mange der mener" !

Avisanmeldelser af servicen i Indira Gandhi International Airport, New Delhi:

.
 

SPECIAL REPORT
Tuesday, April 09, 2002
New Delhi international airport neither airport nor international
.

Delhi airport can’t handle passenger traffic, bunching of flights, leaving passengers at the end of long queues and rude policemen..."

"It’s an admission that speaks volumes for the ministry’s seeming inability to run the international airport in the country’s capital efficiently.

‘‘The Delhi airport is an embarrassment. It doesn’t even look like an international airport,’’ says Jagdish Khattar, Chairman and Managing Director of Maruti Udyog.

‘‘About the restaurants, the less said the better. One has to look hard to eat something decent,’’ he adds. ‘‘At other airports like Tokyo, there is a restaurant even before you go in for security. At Indira Ghandi International, all you see a book shop, a foreign exchange kiosk and a shop selling ties. The duty free shops have been handed over to the Indian Tourism Development Corporation which has no expertise in running them. I go there only for patriotic reasons — to spend foreign exchange here rather than abroad.’’

‘‘The aero-bridge connecting the aircraft to the terminal is wobbly and you feel as if you are going to fall. It takes 20 minutes to get out of the car park. It’s difficult to find a trolley with all its wheels intact,’’ Luthra complains.

Dancer Sonal Mansingh adds, ‘‘Just pushing the trolley into the airport is a nightmare. The surface is so uneven. The waiting hall is like a railway station. Even the Club Class lounge is horrible.’’

Men ikke nok med det:

Wednesday, April 10, 2002

GREAT INDIAN AIRPORT NIGHTMARE

 

Delhi Airport Goes Down The Escalator

.

Så er i advaret !


Endelig er flyet klar til at blive bordet - og Inderne tager den slags bogstaveligt !

De klumper sig sammen foran Gate’en og aser og maser for at komme foran som var det på Indian Railways.
Stemningen smittede og panikken var også lige ved at gribe mig.
Hvad nu hvis de har solgt for mange billetter og de sidste ikke kommer med ? Det ville de vel have sagt allerede ved check-in ?
Jeg må tage mig sammen.
Det er en SAS maskine vi skal med, så lidt system må der være i galskaben ? (Forsøger jeg at trøste mig med).

Det viser sig da også at der er præcis eet sæde til hver og endelig skal vi afsted.

Passagererne får rodet færdig med deres håndbagage og fået sig sat ned.
Dørene bliver lukkede, motorerne startede og flyet glider langsomt ud fra Gate’en, da det over højttaleren, på dansk, lyder: “Vi har lige modtaget besked fra tårnet om at Delhi International bliver lukket de næste to timer. Vi spurgte om ikke vi kunne få lov til at lette, men de lukker med øjeblikkelig virkning. - Det er noget med en minister, der skal hjem.”

Heldigvis lod de APU’en køre, så Air-conditioningen’en fungerede, men der sad vi, fulgt helt til dørs af den indiske måde at organisere tingene på.

.....

Indien er et land, hvor intet kan lade sig gøre - og det uladesiggørlige finder sted hele tiden.

Indien er himmel og helvede.
Indien har det hele.
De højeste tinder og de dybeste afgrunde.
Du får ikke en chance. Brug den !

.

.

.

.

Vi bliver ved næsen trække rundt af vore evigt skiftende følelser, der påvirker vores overbevisninger og skaber uorden i relationerne i verden
Det er det der fik Buddha'en til at resonere at "Liv er lidelse".

Måske skulle man sætte sig ned og slappe lidt af en gang imellem ?

.

 
 

Home >>