FramesArrived here with no Frames ?

Kanchenjunga og mere Indian Railways.

14-januar.

Det gjorde den !

Vågnede klokken 6:00 ved en indre stemme der råbte: Vågn op !

Jeg sprang til vinduet og Wouww, der var den.

Kanchenjunga med fane.

Solen var ikke kommet over horisonten endnu, men Kanchenjunga med venner, der ragede en 7-8 km op i luften, lå badet i et blødt, lyserødt morgenlys. Fantastisk. Det var kun toppene der var belyste, så det så ud som om de svævede i rummet og fyldte det halve af horisonten.

Majestætisk er vel det ord der dækker bedst.
Et par timer senere kom tågen og de er ikke set siden.

.....

Tenzing Norgei beskriver i sin bog hvad det tibetanske navn Kanchenjunga betyder.
Det er sammensat af fire ord:

Kang, som betyder "sne" eller "gletcher";
chen, som betyder "stor";
dzöd, eller dzjöd, som betyder "forråd" eller "skat", "skatkammer";
og endelig nga, som betyder "fem".

Bjerget hedder altså sådan noget som "Storsneen med de fem skatte" (det sidste hentyder til bjergets fem tinder).

Han har også navnene på de fem skatte som bjerget våger over:
tsa (salt),
ser dhang yee (guld og turkis),
dham-choy dhang nor (hellige skrifter og velstand),
mtson (våben)
og lo-thog dhang men (afgrøde og lægemidler).

.....

I dag var så dagen for generalstrejken. Jeg havde fået forbyttet fredag og lørdag og i dag er telekommunikations butikkerne lukkede, så Pia bliver nødt til at nøjes med en stemme på telefonsvareren i morgen.

Vi gav os god tid. Mediterede klokken 08, derefter havde ”Mamma” xxxx (Buddha på tibetansk, hendes mand heder xxx “Juvel”) lavet morgenmad. Alle måltider i dag må være på hotellet, da hele byen er lukket.

Vi gik en tur øverst oppe i byen, på bjergkanten, hvorfra udsigten mellem tågebankerne var fænomenal.
Bjergsiderne er virkelig stejle, næsten lodrette, så det er et under at de kan få husene til at hænge fast.
Jeg håber ikke for dem at det er et jordskælvsområde. Men det er det vist. Er Himalaya ikke en af de yngste bjergkæder på jorden?

Vi mødte en del folk på søndagstur.

Vi gik rundt og så på husene (engelske) og landskabet og et japansk buddhisttempel med nogle flotte stenbilleder af Siddharta’s liv.

Sludrede med nogle meget kastebevidste fysikstuderende fra Delhi, der ville fotograferes sammen med os og tøffede hjemad til frokost klokken 13.

Indian Railways:

Der var ankommet et par fra Australien på hotellet, der kunne fortælle om en rædselsfuld togtur fra Padna til Siliguri på "2." Klasse.

De var ikke klar over, at der ovenover 1. Klasse findes yderligere tre klasser. ("AC"erne- Air-Conditioning.), så de var praktisk taget røget på 4. Klasse på sovesal, med en hoben indere og måtte sove to mand i samme køje.
Pigen havde haft nogle ret slemme oplevelser med de mandlige indiske passagerer.

Under de sædvanligvis kaotiske indstigningsforhold havde de måtte søge tilflugt i en kupé, hvor de overværede at nogle betjente/soldater gennembankede en mand med geværkolber og køller.
Vistnok noget med narkotika, fik de oplyst, da de spurgte.

Til gengæld kunne de oplyse Steen & Erika om at man ikke behøvede at bruge en hel dag på at købe togbilletter.
Der findes en eller anden regel om at kvinder må komme foran i køen, så det havde kun taget dem 3-4 timer at skaffe lovlig rejsehjemmel.

Bagefter underviste Steen os individuelt. Bokarr Rinpoche havde overladt ansvaret for os nyomvendte til Lama Tashi og han havde fortalt Steen hvad der skulle gøres.

Klokken var i mellemtiden blevet 16 og der var kommet varme på værelserne. Det var meningen at jeg ville have været i bad, når jeg havde fået varmen, men det er blevet for sent. Måske i morgen. Til gengæld har vi fået rent, strøget vasketøj tilbage i dag. Jeg vil prøve at gemme det ene par bukser til hjemturen.

Indian Railways igen:

Ved aftensmadstide var der dukket en enlig amerikansk pige op, der kunne fortælle en endnu værre historie om Indian Railways, på samme strækning som vi andre.
Hun var endt med at få en billet til en station kun halvvejs til Siliguri, hvor hun måtte stå af for at skaffe en ny.
Det sidste stræk skulle tage 4 timer, men toget var 5 timer forsinket, så det blev til en 9 timers tur.
I alt havde det taget hende to døgn at komme til Darjeeling.

.....

Ved teen efter maden, begyndte Steen & Erika at planlægge deres videre færd efter vores afsked.

De skulle først et smut til Sikkim sammen med Bokar Rinpoche og Lama Tashi.

Derefter til Kalimpong og måske Gangtok, for at se til Bokar Rinpoches andre klostre, hvis altså de fik lov af myndighederne nu hvor balladen var blusset op i regionen.

Til slut tilbage til Darjeeling og med jeep Darjeeling-Siliguri, så med tog Siliguri-Calcutta og derfra med fly til Thailand på rekreation og badeferie.

Det var jo bryllupsrejse de var af sted på.

Vi andre havde tænkt os på sidstedagen at overrække dem et beløb til dækning af de udgifter de har haft ved at drage de erfaringer, der har gjort vores tur så god.
Oprindeligt havde vi tænkt os at forære dem flybilletter Bagdogra-Calcutta, så de ikke skulle spilde mere tid i det indiske tog-“system”, men blev enige om at forære dem pengene i stedet, så kan de selv finde ud af hvad de vil bruge dem til. Så vidt jeg forstod på Peters udregninger, har transporterne og hotellerne kun beløbet sig til 1870 Rs.=375 kroner pr. næse ! (+55US$)

Klokken er blevet 22 og varmeovnen er blevet hentet.
Så er det tid til at gemme på varmen under “dynen”.
Men hvor blev den gamle med teen af ?
Han forvekslede Steen og mig i morges. Steen var også lidt forbavset da han fik kop nr. 2.
"De langnæser ligner alle sammen hinanden".

Hvis der ikke er strejke i morgen, skal vi på shopping. Vi har lovet hinanden at være solidariske i at blive snydt af indiske forretningsmænd.